maandag 7 november 2016

Tineke Andries: “Haal plezier uit lesgeven”

Onze lerares mevrouw Tineke Andries is 29 jaar oud en werkt nu 5 jaar op Sint-Guido. Dit schooljaar is zij onze stageverantwoordelijke. Ze regelt de stage voor de 3de graad verzorging.

Mevrouw Andries heeft één hobby: dat is lopen. Ze eet het liefst Italiaanse gerechten, luistert graag naar Old School house/hiphop en rap en kijkt graag naar thrillers en psychologische drama’s. Ze heeft thuis een kat. Die heet Oskar.

Welke studies hebt U gedaan?
Ik heb Bachelor in de Orthopedagogie gedaan en nog lerarenopleiding, ik heb dus 2 diploma’s, Ik heb veel moeten werken en leren.


Hebt U tips voor leerlingen die nog verder willen studeren aan de hogeschool?
Als je gemotiveerd bent en echt iets graag doet, moet je ervoor gaan. Maar weet dat je hard zal moeten studeren. Wees ook realistisch voor jezelf.

– U bent dit schooljaar stageverantwoordelijke geworden en wij willen graag weten waarom? 
Omdat ik hou van administratief werk in combinatie met lesgeven. Als stageverantwoordelijke heb je ook nog eens contact met alle leerlingen.

– Kunt u het werk en thuissituatie goed combineren?
Ik heb weinig vrije tijd en ik moet veel dingen opgeven (hobby’s, uitgaan,…) maar uiteindelijk lukt het me wel.

– U geeft les aan verschillende klasgroepen: is het niet moeilijk?
Ik geef nu enkel les in het 5de jaar, ik moet mij minder organiseren. Nu ik enkel les geef in het 5de jaar, heb ik het gevoel dat ik mijn leerlingen beter ken.

Om een antwoord te geven op jullie vraag: ja, lesgeven aan verschillende klasgroepen vind ik moeilijk.


– Wat denkt u over straffen?
Ik vind straffen niet leuk! Straffen helpt niet volgens mij. Het is beter om een aangename sfeer te creëren waar complimenten geven en wederzijds respect centraal staan. Ik voel op de één en of andere manier wel aan dat ik toch wat strenger moet zijn (vooral op praten in de klas). Ik heb enorm veel geduld en ben heel verdraagzaam waardoor ik veel kan verdragen. Ik ben akkoord dat er regels moeten zijn maar niet te veel. Je moet de leerlingen vrijheid geven maar als ze deze vrijheid misbruiken moet er natuurlijk wel zwaar gestraft worden


– Dit schooljaar zijn er veel nieuwe leerkrachten bijgekomen. Hebt u enkele goede tips voor nieuwe leerkrachten?
Wees geduldig
Geef niet te snel op
Ga op zoek waar gedrag vandaan komt, leer je leerlingen kennen en probeer te corrigeren aan de bron (zoniet zoek hulp)
Stel je soms in de situatie van de leerlingen om ze te begrijpen (wees empathisch)
Wil niet alles meteen perfect doen (dat lukt niet, leer uit je fouten), de leerlingen begrijpen het wanneer je soms eens een steek laat vallen
Luister naar goede raad van ervaren leerkrachten
Durf hulp te vragen wanneer het niet lukt
Haal plezier uit lesgeven

Dit was het interview en ik hoop dat jullie het leuk vonden om het te lezen en we willen graag mevrouw Andries bedanken, het was super tof om u te interviewen.

  • Dawa Yangkey 7TBZ

Over Frank Hoornaert

leraar Sint-Guido-Instituut, Anderlecht
Dit bericht is geplaatst in interview. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord