maandag 16 november 2020

Samia El Hafidi (4 ECWIS) praat met redacteur ‘Het Laatste Nieuws’

Jongeren maken digital stories over lockdown. Vlnr: Samia Len Hafide (15), Sarkis Hakobyan (15) en Ine Manassee (16).Jongeren maken digital stories over lockdown. Vlnr: Samia Len Hafide (15), Sarkis Hakobyan (15) en Ine Manassee (16). © Marc Baert

Toonmoment licht belang ‘digital storytelling’ voor jongeren toe: “Het verkleint drempel om te spreken over je gevoelens”

ANDERLECHTMaks vzw lanceerde een nieuwe methode bij jongeren die bij hen monitor worden: ‘digital storytelling’. Hiermee zouden jongeren hun empathische vaardigheden kunnen aanscherpen. Minister Benjamin Dalle was onder de indruk, en nam zondag deel aan een virtueel toonmoment. 13 filmpjes gemaakt door jongeren werden getoond, en het nut en belang van digital storytelling werd uit de doeken gedaan. “Voor sommigen is zo de drempel echt minder groot om over hun emoties te spreken.”

Bij Maks vzw brachten ze een nieuwe methodiek aan bij jongeren die een cursus tot monitor volgen: Digital storytelling. Het is een manier om je emoties te uiten en hoe je je voelt te kunnen overbrengen naar de buitenwereld. Hoe groot die wereld is, bepaal je zelf. Wil je je gevoel of mening delen met de wereld, doe maar. Wil je het enkel delen met je klasgenoten? Dan is dat even goed.

Het digitaal vertellen trok de aandacht van minister Benjamin Dalle in het actieplan Generatie Veerkracht. “Jongeren worden extra hard getroffen door de coronamaatregelen. Heel wat jongeren hebben het bijzonder moeilijk nu veel even niet meer kan. Het is heel belangrijk dat we luisteren naar hun stem en verhalen. We praten te veel over jongeren, en te weinig met jongeren. Dit initiatief is dan ook van bijzonder groot belang”, aldus Benjamin Dalle die ook zelf een filmpje maakte over hoe hij de lockdown beleefde. Want dat was de opdracht in dit geval. De jongeren moesten zelf een filmpje maken met wat de lockdown voor hen bracht in de positieve of negatieve zin. In totaal bundelden ze wel 50 filmpjes. Op het toonmoment gaven ze er zondag 3 mee.

Meer ruzies

Een leerrijke opdracht vonden ook Ine (16), Samia (15) en Sarkis (15). Sarkis deelde zijn vaststelling dat door de lockdown familieruzies ontstaan over futiliteiten. “Zaken die de ruzie echt niet waard zijn, maar gewoon ontstaan omdat we te weinig om handen hebben en niet buiten kunnen om te doen wat we willen. Daardoor ontstaan irritaties over de banaalste zaken.” Samia ontdekte net een nieuwe passie als lezen en wou met haar filmpje graag andere jongeren inspireren om zelf op zoek te gaan naar hun talent of interesse.

Digital Story Telling is slechts een van de zaken die ze later als monitor bij Maks willen doorgeven. “Ik wil ook heel graag mensen leren coderen. Met Scratch, een programma dat we bij Maks leerden kennen is daar ideaal voor. Dat coderen niets voor meisjes is, is bij deze ontkracht!”, lacht Samia. Ine wil de kinderend dan weer digitaal creatief laten zijn door ruimten in te richten. “Binnenhuisarchitect spelen en leren inrichten via het programma Marvel of er leuke en leerrijke quizzen in elkaar steken. Daar kijk ik naar uit.”

Het digital storytelling willen ze trouwens doortrekken naar de klas. “Ik denk dat het voor sommige klasgenoten gemakkelijker is als ze wat over hun gevoelens moeten vertellen om het thuis op te nemen en vervolgens te laten zien. De drempel om dat in het echt voor de klas te moeten doen is soms te hoog.”

Dit bericht is geplaatst in evenement. Bookmark de permalink.