dinsdag 26 april 2022 (1)

       Het Jeugd Parlement Jeunesse 

6ASO ging op 19 april naar het Brussels Parlement om te zien hoe het Brussels Parlement in elkaar zit en om ervaring op te doen.

Aankomst aan het Brussels Parlement

In de parlementszaal werden de studenten verwelkomd en in drie groepen verdeeld: De Brouckère (links), Toison d’Or (rechts) en Kinepolis (midden). In elke groep zaten 27 leerlingen van verschillende scholen (Frans- en Nederlandstalig), de leerlingen werden eerste grondig ingelicht in verband met het verloop van de dag.

Eerst partijvergadering

Vervolgens gingen de leerlingen naar een vergaderzaal, waarbij elke groep zijn eigen vergaderzaal had. Daar kregen de leerlingen een brochure (Ordonnantie over de inclusiviteit van de Brusselse openbare ruimte) met daarin verschillende artikels. De brochure bestond uit 10 artikels over bepaalde thema’s, onder meer: dekolonisatie, kinderen en mindervaliden.  De leerlingen kregen instructies betreffende hun taak en hun positie ten opzichte van de artikels. De wetsartikelen werden aandachtig voorgelezen voordat de leerlingen terugkeerden naar de parlementszaal.

Plenaire zitting

De groepen moesten hun standpunten naar voren brengen, die tot discussies over de artikels leidden. Elke groep gaf zijn opinie gebaseerd op feiten. Om het woord te nemen moest de leerling zijn hand opsteken en de Eerste Minister bedanken dat hij hem het woord had gegeven voordat hij mocht spreken. Er waren ook koptelefoons voor degenen die geen Frans verstonden en andersom ook.

Lunchpauze

De leerlingen hadden een pauze van een uur om een luchtje te scheppen en ook om na te denken over argumenten voor toekomstige discussies.

Amendementen en stemming op het onderwerp van ordonnantie

De groepen moesten in hun vergaderzaal 3 amendementen voorbereiden en deze amendementen zorgvuldig kiezen om zoveel mogelijk stemmen te krijgen. De leerlingen moesten niet alleen amendementen ten gunste van henzelf schrijven, maar ook de andere groepen overtuigen. Zodra de amendementen waren geschreven, keerden de leerlingen terug naar de vergaderzaal waar zij gingen stemmen. Na een lange en intensieve dag, won Kinepolis (midden) met 2 van de 3 amendementen. 

Het was een zeer mooie dag met een aangename sfeer. Het beste moment van de dag was toen de leerlingen samen moesten werken om hun mening te overtuigen, ook al kenden ze elkaar niet.

 

 

  • Bilal Aalioua (6ecmt)
Dit bericht is geplaatst in evenement. Bookmark de permalink.