maandag 16 mei 2022 (1)

Sint-Guido neemt Antwerpen in (voor 1 dag)

Het Havenhuis is een gebouw op het Antwerpse Eilandje van de hand van de Brits-Irakese architecte Zaha Hadid. Het is het hoofdkantoor van Port of Antwerp en de werkplek voor 500 van zijn medewerkers. De bouw van het Havenhuis startte in oktober 2012 en duurde 47 maanden. De kostprijs van het gebouw is 49,9 miljoen euro. Het heeft een oppervlakte van 14.000 vierkante meter. De glazen gevel van de bovenbouw bestaat uit 450 kaders die elk 3 tot 8 meter hoog en 1,6 meter breed zijn. Een kader weegt ongeveer 850 kg. De staalstructuur bestaat uit 6 modules van elk 50 meter lang, 20 meter breed en 6 meter hoog, met een gewicht van 170 tot 265 ton.

Het onderste deel van het Havenhuis was vroeger een brandweerkazerne. Water en lucht worden weerkaatst in de glazen bovenbouw. De boeg wijst richting de Schelde. De golven van de Schelde worden voorgesteld door de vlakke en rimpelende vlakken die elkaar afwisselen. Glinsterende diamant die verwijst naar de Antwerpse diamantenhandel.

  • Ines Bouraq – 5HW

Wist je dat …

  • het bovenste deel een diamanten schip voorstelt?
  • het diamanten schip een metafoor is voor de haven van de 21ste eeuw en een haven met een rijk verleden die klaar is voor de toekomst?
  • de oorspronkelijke brandweerkazerne bewaard is gebleven in het Havenhuis als onderste deel van het gebouw?
  • je het Havenhuis kan bezoeken met een gids en genieten van het panoramische uitzicht over de haven en de stad?

De Red Star Line werd in 1872 opgericht door scheepsmagnaten uit de Verenigde Staten en twee Antwerpse zakenpartners, Jules Bernard von der Becke en William Edward Marsily. Het oorspronkelijke plan was om goederen van Amerika naar Europa te vervoeren en passagiers op de terugreis.

Bestaat de boot nog? Het bedrijf werd in 1934 failliet verklaard. Het werkte tot 1935 toen het stopte met handelen. De activa werden uiteindelijk verkocht aan de Holland America Line.

Vroeger hadden ze geen grote koffers met rollen maar moesten ze de koffers zelf opheffen en naar de boot dragen.

ik vond deze excursie erg interessant, het was beter dan verwacht. Geschiedenis is een deel van de reden waarom we hier allemaal zijn en het was een eer om de geschiedenis met mijn eigen ogen te kunnen zien.

  • Aya Cherkaoui, 5CM

In het Red Star Line-museum ben ik gebeten door het verhaal van families die de boot opstapten om naar Noord-Amerika te gaan leven. Meer dan twee miljoenen mensen maakten aan boord van de stoomschepen de oversteek van Antwerpen naar Noord-Amerika. Die miljoenen mensen waren op zoek naar een nieuwe toekomst en ze immigreerden door de aangroei van de bevolking in Europa, dat heeft geleid tot een tekort aan landbouwgrond.

Er was ook een overschot aan arbeidskrachten. Maar in Amerika was er nog veel landbouwgrond voor gebruik. De meeste mensen lieten alles achter voor het geld en de ‘Amerikaanse droom’, maar anderen hadden een religieuze of politieke reden. Meestal werd de vader voorop gestuurd en liet hij zijn familie achter, al die mensen die de boot binnen gingen, moesten eerst naar de dokter, omdat als ze ziek waren, konden ze de boot niet instappen.

  • Zeïneb Amazdouy, 5CM

Azra Tarhan, 5MO

Hier ben ik met mijn klasgenoten op uitstap in het museum over landverlaters. En dat is ook wie wij zijn. In het museum kan je verhalen van vluchtelingen vinden. – Youssef Kelzi, 5BOTE

De Red Star Line hield een geregelde dienst tussen Antwerpen en Noord-Amerika. In het begin ging het over olievervoer, maar daarna hebben ze zich geconcentreerd op personenvervoer omdat Amerika olie overvoer heeft verboden. De Red Star Line is eigenlijk niet de naam van een rederij, maar een handelsmerk.

De immigratie heeft ook een verhaal. Ongeveer twee miljoenen passagiers zijn met de Red Star Line-schip de oceaan overgestoken van Antwerpen naar Noord-Amerika. Hun verhaal, stond centraal in de tentoonstelling van het museum. Al deze foto’s, postkaarten, dagboeken, koffers en zelfs delen van de boot lieten ons zien wat deze families hadden meegemaakt.

Een belangrijke oorzaak van de immigranten was de bevolkingsgroei in Europa. Dat heeft geleid tot een tekort aan landbouwgrond. Tegelijkertijd was er een overschot aan mankracht omdat er alles met machines werkte. In Amerika was er net genoeg land en hadden ze arbeiders nodig. Voordat ze aan boord gingen en daar aankwamen, moesten ze ook medische keuring ondergaan. Als tijdens de medische keuring een ziekte of symptoom werd ontdekt, werd de immigrant onmiddellijk het land uitgezet.

  • Mohsine Es-Samari, 5CM

Over Frank Hoornaert

leraar Sint-Guido-Instituut, Anderlecht
Dit bericht is geplaatst in uitstap. Bookmark de permalink.