woensdag 3 februari 2016 (1)

Over GOK en Purple Talents

pasfotoLeentje Segers is halftijds GOK-coördinator en halftijds leerlingenbegeleider van de Purple Talents. En dan heeft ze thuis nog drie kinderen die de rest van haar vrije tijd opeisen. Het eerste interview voor signaal van Olga Turovskaja en Aza Aslam Mohammad van 5HW. Lees het hieronder: een gesprek over GOK en Purple Talents.

Hoe combineert u de twee jobs?

Dat zijn inderdaad twee totaal verschillende jobs. GOK is heel theoretisch werken, ik formuleer doelstellingen, werk acties uit, volg op. De begeleiding van de Purple Talents is dan veel praktischer: opstellen van een studieplanner, plannen van inhaallessen, contacten leggen met leraren enzovoort. Het contact met de leerlingen en ze helpen om de combinatie van sporten en studeren te doen slagen, maakt het heel boeiend.

Wat vindt u zo leuk aan uw job? Is het veeleisend?

Het is veeleisend. Ik moet er hard voor werken. Maar het is niet omdat iets veeleisend is, dat het niet leuk kan zijn. Ik doe het graag omdat het op een aangename manier werken is met jongeren. Dat heb ik altijd graag gedaan. Ik heb jaren Project Algemene vakken gegeven in BSO. Maar toen ze me drie jaar geleden de functie van leerlingenbegeleider aanboden, wou ik die uitdaging heel graag aangaan.

Hebt u nog tijd voor uzelf?

Ik probeer tijd te maken. Ik heb drie kinderen en moet het huishouden doen, dat neemt dus wel veel van mijn resterende tijd in beslag. Met mijn kinderen bezig zijn is ook een stuk hobby. Er zijn er twee die basket spelen. Naar hun wedstrijden gaan kijken vind ik wel leuk. Ik probeer daarnaast, maar dan vooral in de vakanties, tijd te vinden om te lezen, te wandelen en te fietsen (in de zomer). Af en toe eens een voetbalwedstrijd van één van de Purple Talents meepikken, zie ik zowel als een stukje job als vrije tijd.

Wat is dat: GOK?

GOK staat voor Gelijke Onderwijskansen, een initiatief vanuit het ministerie, met als doel om sommige leerlingen extra mogelijkheden te geven via onze school. Het gaat om leerlingen die uit een moeilijkere situatie komen, die hun studies verhindert. Als een leerling aan één van deze vier voorwaarden voldoet, beschouwen wij hem als een GOK-leerling. En daardoor krijgt de school van het ministerie uren om die leerlingen te helpen.

  • de thuistaal is een andere taal dan het Nederlands;
  • het opleidingsniveau van de moeder;
  • de verblijfplaats van de leerling: rondtrekkend, thuisloos of in een instelling;
  • een studietoelage krijgen.

Wat krijgt Sint-Guido dan voor die leerlingen? Wat doet de school daarmee?

De school krijgt geen geld, maar uren. Dit jaar heeft Sint-Guido 187 uren van het ministerie gekregen. Met die uren kunnen we acties uitwerken om die leerlingen maar ook alle andere leerlingen meer en beter te ondersteunen. Bij voorbeeld via huiswerkklassen, inhaallessen, SA etc.

Welke projecten zullen er gelanceerd worden door GOK?

Eigenlijk zijn voor GOK de acties al bezig. We hebben vorig jaar een actieplan uitgewerkt en die acties moeten dit en volgend schooljaar uitgevoerd en geëvalueerd worden, en indien nodig ook bijgestuurd. Dat is een zwaar project omdat er veel mensen op school bij betrokken zijn.

het is goed om weten dat er iemand is bij wie zij terecht kunnen

Wat doet u bij het begeleiden van de voetballers?

Ik ben de contactpersoon tussen Sporting Anderlecht en onze school. Een voorbeeld. Als ik van de club te horen krijg dat voetballers vroeger uit de les moeten vertrekken, dan breng ik de directie, de secretariaten en de leraren op de hoogte.

Zoals gezegd begeleid ik de jongens bij hun studies: ik regel inhaallessen, plan van taken en (inhaal)toetsen na een (soms langdurige) afwezigheid, of heb gewoon eens een gesprek over voetbal of zo, om ze te motiveren om door te zetten. Want de combinatie voetbal-en-school maakt het voor hen soms zwaar en dan is het, vaak ook voor hun ouders, goed om te weten dat er iemand is op school bij wie zij terecht kunnen.

Bent u zelf fan van voetbal?

Ik heb eigenlijk wel altijd voetbal gevolgd. Niet dat ik dagelijks achter het scherm zit, maar ik kijk wel naar wedstrijden van de Rode Duivels, af en toe eens een gewone competitiematch. Naar het stadion trek ik dan wel eens voor een wedstrijden van ‘mijn’ jongens van de Youth League.

Hebt u nog contact met de voetballers nadat ze afzwaaien van SGI?

Soms zie ik Youri Tielemans nog eens op de club en dan maken wij een babbeltje. Romelu Lukaku heb ik niet zelf begeleid, die heb ik niet echt gekend. Dat contact vermindert wel na een tijdje, omdat ze het zelf ook druk hebben of van club veranderen of in het buitenland spelen.

Wat zijn uw plannen voor 2016?

Ik hoop de voetballers nog beter te kunnen begeleiden. Enkelen moeten dit schooljaar hun diploma behalen en anderen moeten begeleid worden om één van de komende jaren zover te staan.

Wat ik voor mezelf wil in 2016 : een beetje meer aan mezelf denken. Het is een cliché maar ik ga er toch werk van proberen te maken.

Wij wensen het u toe. Bedankt voor het interview.

  • Aza Aslam Mohammad & Olga Turovskaja, 5HW

Over Frank Hoornaert

leraar Sint-Guido-Instituut, Anderlecht
Dit bericht is geplaatst in interview. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord