dinsdag 17 mei 2016

Els Delaere volgt oud-okanners op

Vervolgcoach, dat is de functie van Els Delaere in OKAN. “Ik hou ontzettend veel van mijn job,” zegt zij aan signaal. Ze vertelt ook hoe zij jarenlang in de onthaalklas voor anderstalige leerlingen heeft gepionierd. Een gesprek.

“Ik herinner het me nog goed. Die eerste jaren in OKAN had ik geen boek of cursus. Ik heb toen veel tekeningen gemaakt en rondgewandeld met de leerlingen om ze woordenschat aan te leren. Iedere vrijdag speelde ik een spel, in het park of met een bal. Op die manier oefenden we de grammaticaregels in. Hoe beter het Nederlands van de leerlingen werd, hoe meer andere vakken ik begon te geven. Ik gaf geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde en actuele thema’s over leven in België. Vaak lazen we ook een boek en deden een boekbespreking. Dat begon klassikaal maar op het eind van het schooljaar konden de leerlingen zelfstandig een boek lezen, een verslag schrijven en het aan de klasgroep voorstellen.”

rsz_ko11

Els Delaere gaat ver om onze oud-OKANners op te volgen

Wat houdt dat in, vervolgcoach?

“De meeste leerlingen die klaar zijn met OKAN, stromen door in het secundair onderwijs. Het is mijn taak om ze daarin te begeleiden. Dat betekent dat ik samen met de leraren, leerlingen, ouders, voogden en anderen een gepaste richting voor de leerling zoek, help om een gepaste school te vinden en ook de schooljaren nadien opvolg of de gekozen richting wel lukt. Als er problemen zijn na OKAN, kunnen de leerlingen, ouders maar ook de leraren en directeurs van de verschillende scholen steeds bij mij terecht. Samen proberen wij dan een oplossing te zoeken.”

Zie je een evolutie bij onze OKAN-leerlingen?

“Om te beginnen was de OKAN-groep vroeger een stuk kleiner. We eindigden het schooljaar met hoogstens 8 klassen. Dit schooljaar hebben wij er 13. Maar ook het publiek is veranderd. Tijdens mijn eerste 10 jaar in OKAN hadden we een mooie mix van nationaliteiten, talen en religies. Nu zijn bepaalde nationaliteiten sterker vertegenwoordigd. Hoe groter de mix, des te makkelijker het is om Nederlands aan te leren en open te staan voor nieuwe culturen. En hoe meer verschillende talen de leerlingen spreken, des te groter is de noodzaak om het Nederlands als gemeenschappelijke taal te gebruiken.”

Hoe zijn de slaagkansen van onze oud-OKAN’ers?

“Op het einde van het schooljaar krijgen de leerlingen in OKAN een advies. Indien de leerlingen het advies van de leraren volgen, zijn de slaagkansen tot nu toe groter dan 85%. Onze leerlingen doen het dus erg goed.”

Kunnen zij ook meer abstracte richtingen aan?

“Dit zijn de cijfers: 21% van onze leerlingen stroomt door naar ASO, 13% naar TSO, 25% naar BSO en 17% naar het deeltijds onderwijs. In het tweede schooljaar na OKAN zit nog 18,5% van de leerlingen in ASO, 12% in TSO, 23,5% in BSO en 9% in het deeltijds onderwijs. Het grootste deel van de leerlingen werd vanuit OKAN correct georiënteerd.”

Nationaliteit van de leerlingen in OKAN in januari 2016

Het grootste aantal leerlingen uit Afghanistan. Dit schooljaar hebben we opmerkelijk meer leerlingen uit Syrië in vergelijking met de vorige schooljaren. Verder hebben we 8 leerlingen uit Pakistan. De rest van de leerlingen is evenwichtig verspreid uit andere delen van de wereld.

NATIONALITEIT
AANTAL LEERLINGEN
Angola
1
Afghanistan
22
Albanië
3
Brazilië
3
Congo
2
Colombia
1
Cuba
1
Dom. Republiek
1
Griekenland
1
India
1
Irak
2
Kameroen
1
Libanon
1
Marokko
1
Moldavië
2
Nigeria
1
Pakistan
8
Polen
1
Roemenië
5
Saoedi-Arabië
1
Senegal
1
Servië
3
Soedan
2
Somalië
2
Spanje
3
Syrië
16
Tibet
1
Turkije
3
Belg. / onbekend
2
TOTAAL
92

Hou jij van je job?

“Ik kom al 16 jaar met een glimlach naar mijn werk. Ik hou van de afwisseling. Ik heb veel contacten met leerlingen, leerkrachten, ouders, voogden, assistenten, directeurs en anderen. Aangezien onze leerlingen naar verschillende scholen doorstromen, leer ik steeds nieuwe mensen, nieuwe scholen en nieuwe studierichtingen kennen. Met heel wat leerlingen ontwikkel ik ook een persoonlijke band. Sommige oud-leerlingen zijn nu zelfs vrienden geworden. Reeds van kindsbeen af heb ik veel interesses in culturen, talen en religies. In mijn job kan ik alles combineren.”

Heb je nog tijd voor een hobby?

“Voor leuke hobby’s moet je tijd maken. Ik speel golf, doe Ashtanga Yoga, ga vaak op reis en lees ook graag een goed boek.”

  • Benedikt Verbruggen

Over Frank Hoornaert

leraar Sint-Guido-Instituut, Anderlecht
Dit bericht is geplaatst in interview. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord