woensdag 20 september 2017

Thomas Donceel: “Ik wil mensen verbinden”

In Rwanda in 2016

Toen hij heel jong was, wou hij bakker worden. Dat is er nooit van gekomen. “Al geniet ik elke dag wel van een lekkere boterham bij het ontbijt,” voegt de nieuwbakken en altijd opgewekte directeur van de Dokter Jacobsstraat  (DJ) eraan toe. En zo te zien, wil Thomas Donceel de koe bij de horens vatten.

“Ik vind het belangrijk om met mensen te werken. Ik doe mijn nieuwe job daarom heel erg graag. En hoop dat ik ze nog een hele tijd mag blijven doen.” Als wij op zijn vakantiefoto’s mogen voortgaan, is Donceel ook een ware dierenvriend. Uw Signaal(tv)blog was er dus als de kippen bij om onze nieuwe campusbaas aan de tand te voelen.

Met zijn trouwe kameraad Aldo

Wat wilt u aan DJ veranderen?

“Vloerverwarming in alle lokalen: dan kunnen wij allemaal onze schoenen uitdoen aan de voordeur en in pantoffels naar de les gaan.

Verder mag er wat meer versiering in groen komen op de speelplaats. Maar zowel de leerlingenraad als de directie werken daaraan: over enkele jaren (als wij centjes hebben gespaard) zal je DJ niet meer herkennen!”

Wat kan/moet een goede leerling doen?

“Een goede leerling komt alvast naar school, behalve in het weekend en in de vakanties. Al je materiaal bij hebben is een volgende stap. Respect tonen voor leerlingen, leraren, personeel en materiaal komt op de derde plaats. Alles samen betekent dat: beseffen dat leren iets is wat je je hele leven lang doet en niet alleen kan. Maar dat je als leerling op school de luxe hebt om te kunnen leren zonder ook nog eens een voltijdse job te hebben.”

“Als leerlingen verantwoordelijkheid krijgen, hebben ze – terecht – het gevoel dat de school hen serieus neemt”

Hoe voelt het om zoveel verantwoordelijkheid te hebben?

“Dit is heel spannend! Gelukkig heb ik nog drie collega’s die ook campusverantwoordelijke zijn en is er ook mevrouw Behets. Samen helpen we elkaar. Maar nog belangrijker zijn de leerlingen, de leraren, de opvoeders en de leerlingbegeleiding: samen maken we er elke dag het beste van. Zo kan ik de verantwoordelijkheid telkens delen met iemand anders.

Daarom vind ik de leerlingenraad ook zo belangrijk. Als leerlingen verantwoordelijkheid krijgen, voelen ze zich betrokken bij de school en hebben ze – terecht – het gevoel dat we hen serieus nemen.”

Welke hobby’s hebt u?

“Ik heb altijd in veel verenigingen gezeten: een toneelvereniging, een muziekgroepje, een jeugdbeweging, de jeugdraad, een partij, een festivalorganisatie … Ik vind het fijn om samen met andere mensen iets te organiseren. Als je iets leuk maakt voor de mensen in je buurt, leer je elkaar beter kennen. Voor mij is het belangrijk om mensen te verbinden met elkaar.”

Hoe komt u ’s ochtends naar DJ?

“Ik woon vlakbij een treinstation. Elke dag neem ik de fiets naar het station en dan neem ik de trein naar Brussel-Zuid. Van daaruit neem ik opnieuw de fiets om naar DJ te gaan. Ik rijd door Kuregem, steek het kanaal over en neem dan de Wayezstraat. Vaak zie ik dan leerlingen wachten aan een bus- of tramhalte. Misschien kunnen leerlingen ook wat vaker de fiets nemen? ’s Avonds doe ik hetzelfde, maar natuurlijk in de omgekeerde richting.”

In Kirgizië in 2017

Wat doet u om tot rust te komen?

“Door naar Brussel-Zuid te fietsen kan ik alvast letterlijk en figuurlijk uitwaaien. Dat doet al heel veel deugd na een drukke dag. Verder ben ik een grote muziekfan. Op school kan ik het volume niet volledig opendraaien, dat zou de lessen storen. Soms zet ik thuis dan eens de stereo heel luid met muziek die dan bij mijn gevoel past.”

“Ik werkte bij een schoonmaak- en ramenwasbedrijf”

Wat hebt u gestudeerd?

“Aan de universiteit van Maastricht in Nederland heb ik Cultuur- en Maatschappijwetenschappen gestudeerd. Vervolgens behaalde ik nog mijn lerarendiploma in Leuven. Nadien werkte ik bij een schoonmaak- en ramenwasbedrijf. Daar leerde ik het werk van arbeiders enorm appreciëren.

Op Sint-Guido gaf ik dan enkele jaren PAV, maar vooral Nederlands en wiskunde in OKAN. En sinds dit jaar ben ik campusverantwoordelijke op de DJ.”

Wat doet u op school?

“In theorie is het simpel. Leerlingen, leraren, opvoeders, leerlingbegeleidsters en poetsvrouwen weten zelf perfect wat ze elke dag moeten doen. Ik probeer ervoor te zorgen dat al die mensen zich over niets zorgen moeten maken en zich volledig op hun taken kunnen focussen.

In de praktijk betekent dat heel veel: dagkalenders opstellen, zorgen dat iedere klas een lokaal heeft, luisteren naar problemen, antwoorden op vragen, vergaderen met iedereen, brieven voor ouders schrijven … enzovoort. Strafstudies geven, moet ik ook doen. Maar ik hoop dat dat niet vaak nodig zal zijn!”

Wat is de moeilijkste situatie die u al bent tegengekomen?

“Er is niet één iets.

Maar er zijn 280 leerlingen en nog eens 40 mensen die elke dag op DJ werken. Iedereen heeft altijd veel ideeën. Soms is het moeilijk om al die ideeën samen te brengen tot een mooi geheel. Dat lukt alleen door met iedereen te communiceren. En door iedereen ook respectvol te laten communiceren met elkaar. Jammer genoeg betekent dat vaak dat er soms iets of iemand moet wachten: ik kan geen 320 gesprekken per dag voeren, mijn horloge heeft ook maar 24 uren per dag.”

Hoeveel uur werkt u dan per dag?

“Dat is een moeilijke vraag. Soms wat meer, soms wat minder. Gelukkig hoef ik me geen zorgen te maken: er valt altijd wel iets te beleven of te doen. Ik hoef me dus nooit te vervelen.”

Werkt u liever alleen of tesamen?

“Dat hangt sterk af van de taak die op dat moment wacht. Vergaderen in mijn eentje lukt me niet zo goed. Maar in groep een e-mail schrijven is ook heel moeilijk. Het leukst vind ik het als ik iedere dag kan afwisselen tussen alleen werken en in groep werken.”

Hartelijk dank voor het interview en heel veel succes in uw nieuwe baan!

  • Hind Ouriaghli en Vanessa Mobunda Aladya, 6WeWi
Dit bericht is geplaatst in interview. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord